Ubezpieczenia społeczne przy pracy za granicą – co musisz wiedzieć
.png)
Przy delegowaniu pracowników do pracy za granicę może powstać wątpliwość w zakresie ich podlegania ubezpieczeniom społecznym, a konkretnie przepisy którego państwa będą mieć do tego pracownika zastosowanie. O tym, które państwo ma prawo do składek pracownika – przeczytasz w artykule.
W przypadku delegowania pracownika do któregoś z państw członkowskich Unii Europejskiej zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz.UE.L Nr 166, str. 1).
Jak stanowi art. 11 wprowadzający ogólne zasady jego stosowania, co do zasady pracownik podlega ustawodawstwu tylko jednego państwa członkowskiego. Jest to państwo, w którym dana osoba wykonuje pracę.
W przypadku delegowania pracownika do innego państwa członkowskiego do wykonywania pracy w imieniu pracodawcy, oddelegowany pracownik nadal podlega ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym zazwyczaj wykonuje pracę, pod warunkiem, że:
• przewidywany czas takiej delegacji nie przekracza 24 miesięcy oraz
• osoba ta nie jest wysłana, by zastąpić inną delegowaną osobę.
Przykład z praktyki: polska firma budowlana delegowała pracownika na 8 miesięcy do pracy na projekcie w Niemczech. Pracownik na co dzień był zatrudniony w Polsce i nie zastępował innego delegowanego pracownika. W tej sytuacji – zgodnie z rozporządzeniem 883/2004 – nadal podlegał ubezpieczeniom społecznym w Polsce, a pracodawca wystąpił o zaświadczenie A1 potwierdzające ten fakt.
Praca w kilku krajach
Z kolei osoba, która normalnie wykonuje pracę w dwóch lub w kilku państwach członkowskich podlega ustawodawstwu kraju, w którym ma miejsce zamieszkania, jeżeli wykonuje tam znaczną część pracy. W przeciwnym razie podlega ustawodawstwu państwa, w którym znajduje się siedziba pracodawcy.
Oznacza to, że rozporządzenie wprowadza zasady ogólne podlegania ubezpieczeniom społecznym, jak i szereg szczegółowych uregulowań w tym zakresie. Z tego względu każdy przypadek wykonywania pracy w więcej niż jednym państwie członkowskim wymaga indywidualnej analizy.
Kancelaria CK Partners wspiera pracodawców w kwestiach informacyjnych, ZUS-owskich i podatkowych związanych z delegowaniem pracowników za granicę – zapraszamy do kontaktu!
Przeczytaj również: Delegowanie pracowników w ramach projektów międzynarodowych. Obowiązki informacyjne.