Delegowanie pracowników w ramach projektów międzynarodowych. Obowiązki informacyjne.

Olga Bączyk
13.6.25
13.5.25
min read
Delegowanie pracowników w ramach projektów międzynarodowych. Obowiązki informacyjne.

Coraz więcej projektów przybiera międzynarodowy charakter, co wiązać się może z delegowaniem pracowników do innych państw, nie tylko należących do Unii Europejskiej. Jeżeli takie delegowanie przekracza okres czterech kolejnych tygodni, na pracodawcy ciąży dodatkowy obowiązek informacyjny wobec delegowanego pracownika.

Zakres obowiązku informacyjnego

Zgodnie z art. 291 § 2 Kodeksu pracy, przed wyjazdem pracownika do pracy lub w celu wykonania zadania służbowego poza granicami kraju, pracodawca musi poinformować pracownika o:

• państwie lub państwach, w których praca poza granicami kraju ma być wykonywana;

• przewidywanym czasie trwania pracy poza granicami kraju;

• walucie, w której będzie wypłacane pracownikowi wynagrodzenie w czasie wykonywania pracy poza granicami kraju;

• świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych związanych z wykonywaniem pracy poza granicami kraju, jeżeli wynikają z przepisów prawa pracy lub z umowy o pracę;

• zapewnieniu lub braku zapewnienia powrotu pracownika do kraju;

• w przypadku zapewnienia powrotu pracownika do kraju – o jego warunkach.

Przekazanie pracownikowi powyższych informacji może nastąpić zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Kiedy obowiązek informacyjny ma zastosowanie?

Nie ma znaczenia, czy pracownik będzie wykonywać pracę na terytorium jednego kraju czy kilku państw, ani czy miejsce wyjazdu dotyczy Unii Europejskiej, czy znajduje się poza jej granicami. Ponadto, pracodawca, co do zasady, musi niezwłocznie poinformować pracownika o każdej zmianie takich warunków.

Co istotne, przepisy dotyczące obowiązku informacyjnego przy delegowaniu pracowników za granicę stosuje się odpowiednio także do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę.

Ustalenie warunków pracy z podmiotem zagranicznym

Jeżeli praca za granicą ma być świadczona na rzecz podmiotu niezwiązanego z pracodawcą, warto zadbać o ustalenie z tym podmiotem warunków pracy pracownika w miejscu oddelegowania. Należy pamiętać o odmiennych zasadach wykonywania pracy w różnych krajach, a także uwzględnić wymagania danej branży i komfort naszego pracownika.

W kolejnych artykułach napiszemy o delegowaniu pracowników w kontekście ubezpieczeń społecznych i aspektów podatkowych.